« 1 2 (3) 4 »
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۹ تعداد بازدید:257

واژه ی «توحید»، مصدر باب «تفعیل» به معنی یگانه دانستن به کار رفته است. در اسلام دو توحید وجود دارد: نظری و عملی؛ توحید نظری مربوط به عالم شناخت و اندیشه است؛ یعنی خدا را به یگانگی شناختن؛ و توحید عملی یعنی خود را در عمل یگانه و در یک جهت و به یک جهت ساختن.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۹ تعداد بازدید:149

بزرگان شیعه و اهل سنت جهاد را در معنایی اعم از قتال و غیر آن بکار برده‌اند. بسیاری از بزرگان جهاد را به معنای به کار گیری تمامی توان در جهت رسیدن به اهداف است.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۹ تعداد بازدید:177

در این مقاله به معرفی کتاب «الدوله فی الفکر الاسلامی المعاصر» نوشته عبد الاله بلقزیر پرداخته است. هدف از طرح موضوع دولت توسط برخی از اصلاحگران اسلامی، شناخت عوامل پیشرفت غربیها و علل عقب ماندگی مسلمین ؛ و دفاع از دولت ملی به عنوان جایگزینی برای خلافت اسلامی می‌باشد.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۹ تعداد بازدید:185

از جمله مباحث مهمی که همواره در طول تاریخ میان انسان ها محل نزاع  بوده است بحث عقل و اعتماد بر نتایج برآمده از استدلالهای عقلی است. در میان گروه های مختلف مسلمانی در این درباره سخن گفته اند که سلفی ها و وهابیان  از آن جمله اند.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۹ تعداد بازدید:190

عملیات انتحاریمعنای انتحاری در کتاب لغت آمده است:انتحر الرجل ای نحرنفسه. آن مردخودکشی کرد.[1] به طور کلی به انجام فعل اختیاری وآگاهانه وعامدانه که به مرگ انسان منتهی شودخودکشی می گویند.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۶ تعداد بازدید:146

ایمان حقیقتی تشکیک پذیر است که مراتب متفاوتی دارد و اسلام به مرتبه‏ای از ایمان، صدق می‏کند که تصدیق و پذیرش باطنی و اقرار زبانی با یکدیگر آمیخته گردند؛ بنابراین، از این جهت که اسلام نام یکی از مراتب ایمان است و ایمان دارای مراتب دیگری هم است، بین این دو تغایر وجود دارد و روشن است

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۶ تعداد بازدید:251

عدو قریب به معنای اولویت پیکار با دشمن نزدیک و پرهیز از پیکار با دشمن دور، از جمله تعابیر پرکاربرد در میان گروه های تکفیری همچون القاعده و داعش است.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۵ تعداد بازدید:598

توسل به معنی واسطه قرار دادن نزد خدا برای رسیدن به مقصود می باشد. توسل صورتهای مختلفی دارد. سلفی ها در توسل به ذات، جاه، مقام و حق با مسلمین اختلاف دارند و آن را بدعت و حرام می دانند. و ادعا می کنند که جاه هر شخص فقط به خود او نفع دارد.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۵ تعداد بازدید:151

تکفیر اهل قبله، اصطلاحی در کلام و فقه به معنای به ناروا نسبت دادن کفر به مسلمانان؛ پیشینه تکفیر به صدر اسلام بازمی‎گردد. برخی حوادث مهم تاریخ اسلام به سبب تکفیر روی داده، همچنانکه برخی رخدادهای سیاسی و اجتماعی زمینه تکفیر را فراهم آورده است.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۳ تعداد بازدید:418

رومیهواژه رومیه از روایات آخرالزمانی برداشت شده است که در بردارنده معنای صلح و جنگ، مسلمانان با رومیان است. شهر رومیه اولین شهر نصرانیان است. گروه های تکفیری با تمسک به روایاتی که سندا و دلالتا اشکال دارد، مدعی هستند، آن گروه مسلمانی که با روم متّحد شده و دشمن مشترک را شکست داده و سپس با نقض عهد رومی‎ها آنها را نیز شکست خواهند داد.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۳ تعداد بازدید:188

یکی از نشانه‎های غیرحتمی ظهور در منابع اهل سنت، «رایات السود» یعنی پرچم‎های سیاهی است که از طرف مشرق آشکار می‎شود. اکثر روایات «رایات السود» در کتاب «الفتن» ابن حماد آمده است. روایات پرچم‎های سیاه از دیرباز مورد توجه محققان مباحث ظهور بوده است.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ تعداد بازدید:153

مفهوم تبرک

برکت در لغت به معنای رشد و زیادی و ثبوت خیر الهی در چیزی است. فراء که یک نحوی و لغت شناس است برکت در «السلام علیک ایها النبی و رحمة الله و برکاته» را به معنای سعادت دانسته و ابن عباس برکت را به معنای کثرت در هر خیر می‌داند.[1]

در اصطلاح نیز تبرّك یعنی طلب کردن خیر الهی که خداوند در یک شیئ قرار داده است.[2] ابن عثیمین در تعریف «تبرک» می‌نویسد: تبرک به معنای طلب برکت است و برکت به معنای زیاد بودن خیر و پایدار بودن آن است که دو عنصر کثرت و ثبوت در آن وجود دارد.[3]

در مجموع مي­توان گفت: تبرک آن است که فرد موحد در عین توسل به اسباب عادی، از طریق پیامبران و امامان و اولیای الهی و یا آثار بر جای مانده از آنان نيز، خير و فزونی بطلبد.[4]

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ تعداد بازدید:540

کفر در لغت به معنای پوشاندن است و در اصطلاح عدم ایمان به آن چیزی است که شان آن، ایمان به آن است. همچنین دارای انواع مختلفی است.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ تعداد بازدید:655

انتحاری و استشهادییکی از مفاهیم کاربردی در باب جهاد، مفهوم استشهادی است. در تعریف استشهادی می توان گفت: «استشهادی به اقدامی اطلاق می شود که شخصی با قصد قربت و با علم به شهادت و با هدف ضربه زدن به دشمن، به انجام آن مبادرت می ورزد و در این راه کشته می شود».

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ تعداد بازدید:138

اسلام و ایمانواژه اسلام و ایمان در قرآن در موارد زیادی به کار رفته است. اسلام در لغت به معنای تسلیم بودن و در اصطلاح به کسی که شهادتین را بر زبان جاری کرده باشد مسلم می گویند. همچنین ایمان به معنای تصدیق قلبی همان شهادتین است.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ تعداد بازدید:388

از نظر اسلام مقابله با دشمن، امری انکار ناپذیر است اما اشتباه در تشخیص دشمن از یک سو و خطا در تشخیص دشمن نزدیک از دشمن دور از سوی دیگر، آسیب‌های جبران ناپذیری بر پیکر اسلام و جامعه اسلامی وارد می‌کند و نیز موجب غفلت از خطر دشمن واقعی می‌شود.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ تعداد بازدید:243

دابقدابق به فتح دال و کسر باء، نام شهری در چهار فرسخی حلب است و در اصل نام نهری بوده که امروزه نام محلی معروف نزدیک شهر حلب در شام است

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ تعداد بازدید:708

«جِهاد» از ماده «جهد» و در لغت به معنای به‌کارگیری نهایت توان و تلاش است[1] و شامل هر تلاشی، اعم از ارزشی و غیرارزشی، می شود[2] و در قرآن علاوه بر معنای لغوی،[3]  عنوان عامی است برای مطلق«تلاش فی سبیل الله» که مصادیق زیادی دارد و قتال[4]، اقامه نماز و پرداخت زکات،[5] مبارزه با وسوسه‌های درونی[6] و... از جمله آنهاست. بر اساس بررسی انجام‌شده، واژه جهاد با مشتقاتش، 41 بار در قرآن به کار برده شده و از این مجموع، 33 بار به مسئله قتال فی سبیل الله ارتباط دارد[7] و کثرت استعمال جهاد در قتال باعث شده برخی گمان کنند جهاد «مصطلح شرعی» در «قتال» است[8].

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۲ تعداد بازدید:1070

نفی سماع موتی از ادعاهایی است که وهابیت با این مستمسک، قرار دادن آن برخی از اعمال مسلمین ازجمله و توسل و استغاثه را شرک می دانند. حال ازآنجاکه بسیاری از علماء اهل سنت معتقد به سماع موتی بوده‌اند و دیدگاه نافیان در دوران وهابیت به‌طور مضاعف تقویت‌شده لذا انگیزه تقویت نفی سماع موتی نزد وهابیت، در حقیقت نفی توسل و استغاثه است.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۲ تعداد بازدید:1210

با استناد به سیره و روایات نبوی، استعانت از کفار برای جهاد با اهل‌بغی(تکفیری‌ها) -نه به منظور کشتار آنان یا مسلط کردن کفار بر مسلمین، بلکه به هدف دفع خطر تکفیر و بازگرداندن آن‌ها به جمع مسلمانان- در صورتی که به مصلحت اسلام و مسلمین باشد، مشروع است، اما تکفیری‌ها و مدافعان آنان به‌خاطر نداشتن نگاه جامع به مجموع آیات و روایات، کمک گرفتن از کافران را از نتایج یا مصادیق «موالات کفار» پنداشته و موجب کفر دانسته‌اند. در حالی که این دو مفهوم کاملا از یکدیگر جداست و در عین حال که برائت از مشرکان و پرهیز از دوستی با آنان لازم است، سیره و روایات نبوی بر جواز استعانت از کفار علیه مشرکان و مسلمانان اهل بغی دلالت می‌کند.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۲ تعداد بازدید:540

توحید و یگانگی در عبادت، یکی از دستورات مهم دین است که در مدخل توحید و شرک به آن اشاره شده است. اما چنان که در آن مدخل نیز بیان شد، سلفیان تکفیری با محدود ساختن مفهوم توحید و توسعه بخشیدن به مفهوم شرک، عده زیادی از مسلمانان را در دایره مشرکان قلمداد کرده و حتی کفر آنان را از مشرکان عصر جاهلیت پیش از اسلام نیز شدیدتر دانسته‌اند.

علاوه بر مفهوم توحید و شرک، مفهوم عبادت نیز یکی از علل تکفیر مسلمانان توسط سلفیان تکفیری، به‌شمار می‌آید؛ چرا که آنان با تعریف خود از مفهوم عبادت بسیاری از اعمال مسلمانان را جزو عباداتی بر شمرده‌اند که تنها مختص ذات احدیت است

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۲ تعداد بازدید:464

سلفیان با کنار گذاشتن حکم عقل، برخلاف عقیده اغلب مذاهب فقهی اهل‌سنت، توحید را منحصر به توحید عبادی کرده و با اخذ به ظواهر عبارات آیات و روایات، برخلاف سیره سلف صالح، زیارت قبور، سفر برای زیارت قبور، نذر، قربانی و اموری از این قبیل را در محدوده عبادت دانسته و اغلب مسلمانان را به همین دلیل کافر قلمداد می‌کنند. آنان در طول تاریخ خود، به ویژه در دوران ظهور محمد بن‌عبدالوهاب نشان دادند که در صورت قدرت‌یابی، احدی از مسلمانان را زنده نخواهند گذاشت، مگر آنکه به تفکر و مذهب فکری آنان درآیند.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۲ تعداد بازدید:273

سب صحابه از مفاهیمی است که سلفیه جهادی به بهانه آن مسلمانان زیادی را مستحق مرگ و نابودی می دانند. شناخت جایگاه صحابه راه را برای افراط گرایی در این زمینه مسدود می کند.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۲ تعداد بازدید:1042

نگاه رهبران سلفیه به مقوله «جهاد» یکسان نمی باشد و اگر ابن تیمیه را راس هرم سلفیه بدانیم و بقیه جریانات منشعب از تفکرات وی را به منزله بدنه این هرم فرض کنیم، خواهیم دید در مسئله جهاد بین راس و بدنه این هرم تناسبی وجود ندارد و «جهاد» از زمان ابن تیمیه تا عصر حاضر به سمت انحراف و تندروی پیش رفته و در نهایت سر از مسلمان کشی و ترور بیگناهان در آورده است و البته ریشه های اصلی این انحراف را باید در اندیشه های خود ابن تیمیه جستجو کرد!

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۲ تعداد بازدید:565

یکی از مفاهیم پرکاربرد در بحث جریانات تکفیری، جاهلیت است. عنوان جاهلیّت به مقطعى از تاریخ عرب (حدود دو قرن) پیش از ظهور اسلام و بعثت پیامبر صلّى الله علیه و آله- که بت پرستی و نیز جهل و خرافه گرایى از شاخصه‌هاى بارز آن به شمار مى‌رود- اطلاق مى‌گردد.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

« 1 2 (3) 4 »