امت اسلامی امروز به تیغ تکفیر افراطی مجروح است. مداوای این جراحت نیازمند بحث و بررسی در خصوص خطرات جریانهای تکفیری برای امت و عوامل شکلگیری جریانهای تکفیری است.
برخی محققین غربی ادعا کردهاند که قوانین اسلامی فقط در ادوار بسیار دور اجرا میشدند و در عصر حاضر قابلیت اجرا را ندارند و درمقابل برخی از محققین بررسی کردهاند که چگونه اسلام با پیشرفت علم همچنان مورد تأیید و توصیف قرار گرفته است تا اینکه تبدیل به یک دین منحصر به فرد شده است.
جریانهای تفکیری در کشورهای عربی، اسلامی، افریقایی و حتی اروپایی سربرآوردهاند و گسترش یافتهاند، تصویری از اسلام به نمایش میگذارند که یک تصویر مسخ شده، دروغین است این امر باعث شده است که غیرمسلمانان اسلام متنفر شوند و از آن انتقاد کنند، در این مقاله با بررسی جریانهای تکفیری و نقش استعمارگران و غربیون در ترویج این جریانها به یهودی بودن فکر تکفیریها اشاره شده است.
موت در نگاه وهابیت به عنوان پایان عمل ذکر شده است. لذا درخواست هر گونه عمل، اعم از دعاکردن یا اجابت حوائج از میت منتفی دانسته شده، حتی اگر میت، برترین مخلوقات عالم، پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله) باشد.
یکی از اقسام توحید، توحید عبادی است. به این معنا که هیچ کس جز خداوند متعال سزاوار عبادت نیست. وهابیت با توجه نکردن به مقومات لازم در معنا و حقیقت عبادت، ملاک عبادت را تذلل توأم با حب می دانند.
منهدم کردن گنبد و بارگاهها، قبور و بناهای اسلامی از زمان حاضر شروع نشده است؛ بلکه این، شیوهای است که جنبش وهّابیت از آغاز جنبش خود آن را در صدر کارهای خود به بهانه تخریب مظاهر شرک قرار داده است و فرزندان نامشروعش چون داعش در پیروی از آنها در پی تخریب شعائر اسلامی برآمدهاند،
سالهای اخیر شاهد تحولات و جنبشهای بزرگی در جهان عرب و اسلام در پاسخ به یوغ و ستم حاکمان و پادشاهان بوده است. این جنبشها، جنبشهای انقلابی یا بیداری اسلامی جهت مطالبهی حقوق غصب شدهی مردم؛ شامل: آزادی، عدالت اجتماعی و برابری بوده است. این مطالبات- خواه مدنی باشند و خواه اسلامی- اجمالاً با اصول و مبانی شریعت اسلامی سازگار و در راستای آن است.
تکفیریون و کشتارهایی که در این چند سال اخیر به خصوص در مناطق سوریه و عراق انجام شده، موضوع بسیاری از تحقیقات شده است. این تحقیق نیز به نوبه خود سعی در بررسی اقدامات این گروهها در این دو کشور در چند سال اخیر دارد.
کفر و ایمان معیار اصلی ادیان آسمانی، از جمله دین اسلام، در نوع تعامل یا تقابل مذهبی میان افراد است. معیارهای اصلی کفر و ایمان تا آنجا که به متون اصیل دینی مربوط میشود، برای تمام پیروان حجیت تام و تمام دارد؛ اما از آنجایی که شرح و تفصیل آن همانند سایر آموزههای دینی، به عهدهی رهبران و علمای دینی است، نمیتوان تمامی آن تفاسیر را به عنوان حجت دینی پذیرفت.
وهابیت در طول تاریخ خود جنگ های زیادی انجام داده و در طول این مدت جنایات مرتکب شده است داده است که در این نوشتار به برخی از مهمترین و وحشیانه ترین آنها پرداخته می شود.
برای حضور مؤثر در جهان اسلام، لازم است در کنار مطالعات بنیادین، پژوهش هایی به رصد خاستگاه ها، فعالیت ها، دسته بندی ها و سیر تحول موافقان تکفیر مسلمانان، اختصاص یابد.
کتاب جذور داعش قراءة فی تراث الوهابیة و علماء السعودیة یا نصیحة لشباب المسلمین فی کشف غلو العلماء فی المملکة العربیة السعودیة جدیدترین اثر حسن بن فرحان مالکی است.
تقسیمبندی ذبح با توجه به مقاصدی که ذبح برای آن انجام میشود، شکل میگیرد و به عبارتی مقسم این اقسام هدف قربانی کننده از ذبح و قربانی است.
این مقاله بر آن است تا یکی از موضوعات و مبانی اصلی دین مبین اسلام یعنی مسألهی توحید و شرک را از دیدگاه ، اندیشمند بزرگ اسلام شهید مطهری(ره) و رهبر فکری سلفیون جهادی یعنی سید قطب مورد بررسی قرار دهد.
یکی از اقدامات وحشیانه وهابیان در تاریخ و گذشته سیاه خود هجوم به مدینه منوره در سال 1222ه.ق بود. وهابی ها به سرکردگی «سعود»در صدد تسخیر شهر پیامبر برآمدند.
یکی از عقائد وهابیت، نهی از بناء بر قبور و لزوم تخریب بناهای قبور میباشد این اعتقاد وهابیت بر خلاف اعتقاد مسلمانان میباشد.
دشمنان اسلام هم که بعد از قرنها درگیری با مسلمانان مشاهده کردند که با جنگ سخت نمی توانند اسلام را به انحطاط بکشانند با طرح فکر در اتاق های فکر خود، به این نتیجه رسیدند که به اسلام نه از بیرون بلکه از درون باید حمله کنند.
همانطور که سند نهایی کنگره وین در سال ۱۸۱۵ نقشه سیاسی جدید اروپا بعد از شکست امپراطوری فرانسه را تعیین کرد، نظم جدید ژئوپلتیک غرب آسیا و شمال آفریقا نیز در دهه دوم قرن بیستم و تحولات مرتبط با جنگ جهانی اول، شکل داده شد.
مقاله حاضر یکی از آثار سیداحمدبن زین ابن احمد دحلان المکیوشی شافعی است، که در سال 1978 میلادی و به اهتمام حسین حلمی بن سعید استانبولی در شهر استانبول به چاپ رسیده است.
آنچه پيش روي داريد قسمتي از ديدگاههاي جناب حجةالاسلام والمسلمين حسيني قزويني، از اساتيد حوزه ميباشد که در رد وهابيّت صورت گرفته و تقديم حضورتان ميگردد.
شیخ عثمان نجدی از مورخان و هابی مینویسد: وهابیان به صورت غافلگیرانه وارد کربلا شدند و بسیاری از اهل آنجا را در کوچه و بازار خانهها کشتند،روی قبر حسین (علیه السلام ) را خراب کردند، و آنچه در داخل قبه بود به چپاول بردند، و هر چه در شهر از اموال ،اسلحه، لباس، فرش،طلا و قرآنهای نفیس یافتند ربودند ،نزدیک ظهر از شهر خارج شدند در حالی که قریب به دو هزار نفر از اهالی کربلا را کشته بودند.
در قرن 12 هجری موقعیت بسیار سخت و اوضاع بسیار نامناسبی که برای مسلمانان پیش آمد و کشورهای اسلامی از هر طرف مورد تهاجم شدید استعمارگران قرار داشت، کیان امت اسلامی از سوی انگلیس ، فرانسه ، روس و آمریکا تهدید میشد، جامعه اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیاز به وحدت کلمه داشت.
یکی از انگیزههای تهاجم وسیع وهابیت بر ضد مذهب اهل بیت (علیهم السلام)، ترس و وحشت آنان از گسترش فرهنگ برخاسته از قرآن در میان جوانان و دانشمندان تحصیل کرده و استقبال آنان از این مکتب نورانی مطابق با سنت راستین محمدی (صلی الله علیه و آله وسلم) است
دولت و مفتیان وهابی عربستان سعودی از اوایل قرن نوزدهم میلادی با برخی از متفکران و رهبران جریانهای اسلامی مصر و در راس آنها «جماعت اخوان المسلمین»، «جماعت انصار سنت محمدی» و ارتباط برقرار کردند.
جماعت تبلیغ در اوضاع آشفته سياسي و اجتماعي جامعه مسلمانان هند پس از پايان جنگ جهاني اول ظهور كرد. نفي دخالت بر سياست؛ خود سازي؛ ديگر سازي انفرادي به روش وعظ؛ قابل بودن به نقش ايمان؛ از اصول جماعت میباشد.