« 1 2 3 4 (5)
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۵ تعداد بازدید:55
حزب التحریر یا حزب "آزادی بخش" از جمله گروه هایی است که ریشه عربی دارد. اما در سال های اخیر فعالیت های آن در منطقه آسیای مرکزی مشهود بوده است . اسلام سلیمان اف در یادداشتی به بررسی فعالیت های این گروه پرداخته است .
ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۵ تعداد بازدید:138

سازمان تروریستی داعش که امروزه به عنوان یک تهدید جهانی مطرح شده است و  از یک معضل پا را فراتر گذشته و تبدیل به بحران در منطقه خاورمیانه و جهان شده است بی شک مراحل شکل گیری و تکامل داشته است و برخلاف بسیاری که تصور می کنند داعش یکدفعه و مانند بوته سبز شده است باید گفت که اگر امروز سازمانی به عنوان داعش در منطقه به کشت وکشتار مسلمانان بی گناه می پردازد دارای مبانی اعتقادی و جارچوب خاص وهمچنین در طی مراحلی شکل گرفته شده است .

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۳ تعداد بازدید:218

سپاه صحابه در ششم سپتامبر 1985 به دست «حق نواز جهنگوی» در شهر «جهنگ» از توابع ایالت پنجاب پاکستان بنیان گذاری شد.[1] سپاه صحابه که بعدها به سپاه صحابه پاکستان تغییر نام داد، با نام اختصاری«S.S.P» شناخته می شود.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۳ تعداد بازدید:139

طالبان افغانستاندر زمان درگیری های داخلی افغانستان در سال 1994 در یکی از محله های قندهار، تعدادی از زنها توسط اشرار ربوده شدند و این باعث شد ملاعمر با کمک عده ای از طلاب و رجال مذهبی منطقه اشان به آنها یورش ببرند و ضمن آزادی زنها و کشتن اشرار، اموال و اسلحه های آنها را به غنیمت بگیرند.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۱۳ تعداد بازدید:72

لشگر جهنگوی چندین سال به عنوان شاخه نظامی سپاه صحابه فعالیت می نمود. این گروه در سال 1996 با انشعاب از سپاه صحابه تأسیس شد.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۹ تعداد بازدید:79

رهبران اخوان‌المسلمین تلاش کردند با ایجاد شعبه‌هایی در سرتاسر کشورهای اسلامی اندیشه اخوانی را ترویج دهد. حسن البناء به‌خوبی فهمید که اگر خود وی بخواهد سازمان را اداره کند با فقدان وی اخوان و اندیشه‎های اخوان از بین می‌رود و لذا از همان ابتدا اندیشه اخوان را بر تشکیلات تقریباً منظم و جامع و رو به رشد استوار کرد. [1] اما کشور امارات تا دیرباز از تفکرات اخوانی دور بود شروع کار اخوان در امارات به دهه 90 میلادی برمی‌گردد.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ تعداد بازدید:105

مؤسسان اخوان‌المسلمین از ابتدا به فکر ایجاد شعبه‌هایی در سرتاسر کشورهای اسلامی افتادند تا بانظمی سامانمند اندیشه اخوانی را توسعه دهد. حسن البناء به‌خوبی فهمید که اگر خود وی بخواهد سازمان را اداره کند با فقدان وی اخوان و اندیشه‎های اخوان از بین می‌رود و لذا از همان ابتدا اندیشه اخوان را بر تشکیلات تقریباً منظم و جامع و رو به رشد استوار کرد. [1] اخوان در کشورهای اسلامی من‌جمله سودان، سوریه، عربستان، کشورهای خلیج و عراق، ایران، کشورهای شمال افریقا و حتی در کشور‌های غیر اسلامی به سازمان‌دهی و ایجاد شعبه‌ها و دفاتر تشکیلاتی اقدام کرد.[2]

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ تعداد بازدید:72

 جنبش اخوان‌المسلمین مصر از تأثیرگذارترین جنبش‌های معاصر در جهان اسلام است مؤسس این جریان را بدون شک همه تحلیل گران، حسن البناء می‌دانند. حسن البناء از نوجوانی به دنبال عقاید اصلاحی بود و حتی با کمک عده‌ای به مقابله با مظاهر غربی و الحادی می‌پرداخت. [1] در جوانی نیز با عضویت در گروه‌های اسلامی همین عقیده‌ی خود را دنبال کرد؛ اما سرانجام در 1928 یعنی شش سال پس از فروپاشی عثمانی با شش نفر دیگر اخوان‌المسلمین را تأسیس کرد. [2] اخوان جنبشی اسلام‌گراست که در بین جنبش‌های سنی مذهب جایگاه مهمی دارد. این جریان فکری وام‌دار هویتی دینی و شرقی (ضد غربی) است و از شاخصه‌های تصوف گرایی، بنیادگرایی (Salafism)، استعمارستیزی بهره‌مند است. [3].

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ تعداد بازدید:100

سازمان‌دهی و تشکیلات در هر جای دنیا باعث پیشبرد فعالیت‌ها می‌شود. جریانات سیاسی و اجتماعی نیز از این قانون مستثنا نیستند. مؤسسان اخوان‌المسلمین از ابتدا به فکر ایجاد شعبه‌های مختلف در سرتاسر کشورهای اسلامی افتادند تا بانظمی سامانمند اندیشه اخوانی را توسعه دهند. مسلمانان که خود را همیشه در پناه خلافت اسلامی آسوده می‌دیدند امروز در هجوم غرب و همچنین غرب فرهنگی خود را تنها می‌پنداشتند و به هر مجموعه‌ای که درصدد اقتدار بخشی به مسلمانان بود پناه می‌بردند. این بود که عموم مسلمانان سنی به اخوان در کشورهای مختلف روی و چهره خوبی نشان دادند.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ تعداد بازدید:111

سروریه یکی از جریان‌های مذهبی است که در میان وهابیان عربستان روییده و پیروان و پایگاه‌های فراوانی در عربستان و کشورهای عربی دارد.  محمد سرور بن نایف زین العابدین پایه‌گذار این جریان فکری است. وی در سال 1938 در حوران  سوریه متولد شد و به عضویت اخوان‌المسلمین دمشق درآمد و از طریق مصطفی سباعی، عصام عطار و مروان حدید  با افکار سید قطب آشنا شد. پس از مدتی به صف مبارزان گروهک الطلیعة المقاتلة پیوست. این گروه به مبارزه مسلحانه با حافظ اسد اشتغال داشت.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ تعداد بازدید:455

حازمیة گروه یا جریان منسوب به احمد بن عمر الحازمی از جمله اساتید علوم شرعی و متخصص در زبان عربی دانشگاه مکه است.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ تعداد بازدید:334

سالهای 1960م. به بعد، جمال عبدالناصر به دنبال گسترش ناسیونالیسم عربی بود و اخوان المسلمین و پیروانش مانعی بر سر راه جمال عبدالناصر بودند. دولت‌های مصر، سوریه و اردن که به تفکر ناسیونالیسم عربی گردن نهاده بودند در خلال سال‌های 1965-1966 حرکت اخوان‌المسلمین را به‌شدت سرکوب کردند.  برخی از رهبران و اعضای اخوان‌المسلمین را اعدام و یا بازداشت کردند برخی نیز برای فرار از مجازات در فکر مهاجرت به کشورهای دیگر بودند. ملک فیصل که از گسترش تفکر ناسیونالیسم عربی به رهبری جمال عبدالناصر وحشت داشت، با این امید که رهبران و اعضای اخوان المسلمین توانایی تقابل و رویارویی فکری با جنبش جمال عبدالناصر را دارند و حضور فعال آنان در سعودی مانع از انتشار تفکر پان¬عربیسم در میان جوانان سعودی¬تبار خواهد شد از ورود رهبران اخوان به کشورش استقبال کرد . به تدریج رهبران و اعضای اخوان¬المسلمین همچون مناع خلیل القطان، شیخ عشماوی سلیمان، محمد قطب و محمد الغزالی، مصطفی العالم، عبدالعظیم لقمة، عبدالفتاح ابوغده، علی الطنطاوی، معروف الدوالیبی، محمد سرور بن نایف زین العابدین، عبدالمجید زندانی به عربستان راه یافتند.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ تعداد بازدید:293

محمد ناصرالدین البانی در 1332 ه.ق. / 1914 م. در شهر اشقودره، پایتخت آلبانی، متولد شد. پدرش شیخ نوح نجاتی یکی از علمای سرشناس آلبانی بود و از فقه حنفی پیروی می‌کرد. سال 1341 ه.ق. / 1923 م. پس از تسلط‌یافتن ملک احمد زوغو بر کشور البانی، شیخ نوح نجاتی با خانواده‌اش به شام هجرت کرد. حضور البانی در شام و شرکت در دروس شیخ محمد بهجة البیطار و آشنایی با مجله المنار زمینه‌ساز آشنایی وی با وهابیت و گرایش به آن شد. البانی از هیچ یک از مذاهب چهارگانه فقهی تقلید نمی‌کرد. او فقط به قرآن و روایات مراجعه می‌کرد و به روایات اهتمام بسیار داشت. این رویکرد البانی، مدرسه جدیدی به نام مدرسه اهل حدیث را در عربستان پدید آورد.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ تعداد بازدید:126

مرداد 1369/ 2 اوت 1990 عراق به کویت حمله، و بخشی از خاک این کشور را تصرف کرد. حضور ارتش عراق در کویت، رئیس‌جمهور آمریکا و پادشاه عربستان را نگران کرد. بوشِ پدر، نیز از تسلط عراق بر چاه‌های نفت کویت نگران بود. ملک فهد هم از حضور ارتش صدام در نزدیکی مرزهای عربستان احساس خطر کرد. آمریکا خواستار استقرار پایگاه‌های نظامی در کشور عربستان شد.  فهد پذیرفت و اجازه داد سلاح و سربازان غیرمسلمان آمریکایی در عربستان پایگاه تأسیس کنند.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ تعداد بازدید:84

در سال 1979 گروهِ مسلحی به رهبری جهیمان العتیبی  علیه حاکمیت آل‌سعود به پا خاست و به مدت هفده روز مسجدالحرام را اشغال کرد.  از این گروه با نام‌هایی مانند الاخوان الجدد (اخوان‌التوحیدی‌های جدید)، جهیمانیه، حرکة جهیمان العتیبی، الجماعة السلفیة المحتسبة یاد می‌شود. آغاز این فعالیت را باید با حضور البانی در دانشگاه مدینه مرتبط دانست.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ تعداد بازدید:168

وهابیت در سومین دوره تاریخی¬اش، با شکافهای درونی مواجه شد. اخوان التوحید یا اخوان، اولین جریان درونی وهابیت است که در سال 1912 میلادی هم‌زمان با تلاش‌های عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل‌سعود ــ اولین پادشاه عربستان ـ برای یکپارچه‌سازی کشور عربستان، در این منطقه سر برآورد و بسیاری از مسلمانان مجاور و هم عصر خویش را تکفیر کرد و بر همین اساس به اقدامات خشونت‌آمیزی همچون قتل، ذبح، ویرانگری و غارت اموال آنان مبادرت ورزید.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۱ تعداد بازدید:371

سلفیه از جریانهای فکری روییده از میان اهل سنت است که با شعار تبعیت از سلف (اهالی سه قرن نخست: صحابه، تابعین، تابعینِ تابعین) برداشتهایی از قرآن و سنت ارائه کرده که با عقاید مکاتب کلامی اهل سنت (اشاعره، ماتریدیه و معتزله) و فتاوای فقهی مذاهب فقهی اهل سنت (مالکی، حنفی، شافعی، حنبلی) سازگار نیست. سلفیان بسیاری از باورها و رفتارهای رایج در میان اهل سنت غیر سلفی را محکوم به شرک و بدعت می کنند.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

« 1 2 3 4 (5)