(1) 2 3 4 »
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۵ تعداد بازدید:761

داعش و آخرالزمانیکی از مفاهیمی که با مهدویت و قیامت ارتباط دارد مساله آخرالزمان است. این مفهوم در متون اسلامی با عناوین چون «ملاحم»، «فتن»، «اشراط الساعه» و «علائم ظهور» گره خورده است. درباره آخرالزمان آراء و نظرات مختلفی ارائه شده است.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۴ تعداد بازدید:200

آل الشیخ، به علمایی که از نسل محمد بن عبد الوهاب هستند اطلاق می‌شود. طبق معاهده محمد بن عبد الوهاب و سعود، آل الشیخ متولی امور مذهبی و آل سعود متولی امور سیاسی و حکومتی عربستان می باشد. به مرور زمان در سایه رابطه دو سویه آل سعود و آل شیخ، عربستان سعودی زیر نفوذ کامل این دو خانواده قرار گرفت.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۸ تعداد بازدید:106

ارهاب تروریسم إرهاب

ارهاب تروریسم إرهابی یکی از اصطلاحاتی که امروزه در ادبیات گروه های تکفیری، کاربرد زیادی دارد، واژه «إرهاب» است. آنان این اصطلاح را برای پیشبرد اهداف تروریستی خود به کار می گیرند و انسان های زیادی را بر پایه این اعتقاد، به خاک و خون کشیده اند.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۳ تعداد بازدید:137

در ایام ولادت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم مسلمانان جهان به شکرانه مقدم پیامبر رحمت از دوازدهم تا هفدهم ربیع‌الاول را جشن می‌گیرند و آن را «هفته وحدت» می نامند.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ تعداد بازدید:97

انتحاری و استشهادییکی از مفاهیم کاربردی در باب جهاد، مفهوم استشهادی است. در تعریف استشهادی می توان گفت: «استشهادی به اقدامی اطلاق می شود که شخصی با قصد قربت و با علم به شهادت و با هدف ضربه زدن به دشمن، به انجام آن مبادرت می ورزد و در این راه کشته می شود».

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۲ تعداد بازدید:204

با استناد به سیره و روایات نبوی، استعانت از کفار برای جهاد با اهل‌بغی(تکفیری‌ها) -نه به منظور کشتار آنان یا مسلط کردن کفار بر مسلمین، بلکه به هدف دفع خطر تکفیر و بازگرداندن آن‌ها به جمع مسلمانان- در صورتی که به مصلحت اسلام و مسلمین باشد، مشروع است، اما تکفیری‌ها و مدافعان آنان به‌خاطر نداشتن نگاه جامع به مجموع آیات و روایات، کمک گرفتن از کافران را از نتایج یا مصادیق «موالات کفار» پنداشته و موجب کفر دانسته‌اند. در حالی که این دو مفهوم کاملا از یکدیگر جداست و در عین حال که برائت از مشرکان و پرهیز از دوستی با آنان لازم است، سیره و روایات نبوی بر جواز استعانت از کفار علیه مشرکان و مسلمانان اهل بغی دلالت می‌کند.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۶ تعداد بازدید:124

استغاثه از نظر لغت، درخواست یاری و فریادرسی است و در اصطلاح به صدا زدن ارواح اولیای الهی برای رفع یا دفع یک مشکل گفته می شود تا با تاثیر دعا یا تصرف آن ولیّ الهی در محدوده ای که خداوند اذن دهد–نه به صورت مستقل- مشکل استغاثه کننده حل شود.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۶ تعداد بازدید:122

تکفیری ها بین اسلام و ایمان تفاوتی قایل نیستند و از طرفی عمل را رکن اسلام می دانند. از این رو کسانی که تنها اقرار زبانی به اسلام کنند و عملی به دنبال آن انجام ندهند در نزد گروه های تکفیری مسلمان نیستند. اما با توجه به آیات و روایات به دست می آید که بین اسلام و ایمان تفاوت است و عمل رکن اسلام نیست.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۱۳ تعداد بازدید:198

اسلامفقهای شیعه و سنی، صرف اقرار به شهادتین را برای اسلام کافی دانسته اند و گفته اند به شرطی اقرار به شهاتین برای تحقق اسلام کافی است که شخص، منکر ضروری دین نباشد.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۶ تعداد بازدید:104

ایمان حقیقتی تشکیک پذیر است که مراتب متفاوتی دارد و اسلام به مرتبه‏ای از ایمان، صدق می‏کند که تصدیق و پذیرش باطنی و اقرار زبانی با یکدیگر آمیخته گردند؛ بنابراین، از این جهت که اسلام نام یکی از مراتب ایمان است و ایمان دارای مراتب دیگری هم است، بین این دو تغایر وجود دارد و روشن است

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۰ تعداد بازدید:139

امت و داعشمفهوم امت از واژه‌های پر تکرار قرآن است که با الفاظ امت و امه و امم، 52 بار در قرآن آمده است. در آیاتی از قرآن، مسلمانان به بهترین امت توصیف شده‌اند. «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاس‏» در قرآن وجود «رسول» برای هر امتی ضروری فرض شده است که چنین امتی به قسط حکم خواهد کرد و مرتکب ظلمی نخواهد شد.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۲۳ تعداد بازدید:127

مرگ در نگاه وهابیت به عنوان پایان عمل ذکر شده است. لذا درخواست هر گونه عمل، اعم از دعاکردن یا اجابت حوائج از میت منتفی دانسته شده، حتی اگر میت، برترین مخلوقات عالم، پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله) باشد.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۹ تعداد بازدید:105

مسلمانان و حتی موحدان پیش از اسلام، به حفظ قبور بزرگان دینی اهتمام داشته اند و دلایل شرعی نیز این کار را تایید می نماید.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۵ تعداد بازدید:211

تأویل به معنای برگرداندن ظاهر لفظ از معنای حقیقی به معنایی دیگر که دلیلی بر آن وجود داشته باشد و در صورت دارد نبودن آن دلیل، همان معنی ظاهری مقدم بود. مانند استقرار خداوند در عرش که به معنی سیطره داشتن خداوند بر عرش معنی شود و آن به خاطر گرفتار نشدن به تشبیه و تجسیم، با استفاده از قرائن لغوی و عقلی است.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۱۲ تعداد بازدید:98

بزرگان معاصر وهابیت در هیئت کبار العلما معتقدند مرتکب نواقض اسلام در اصول، معذور نیست و کافر به کفر معیّن محسوب می­شود. آنان برای این مدعا ادله­ای اقامه کرده­اند که باید در کنار ادله سابق بررسی گردد.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۸ تعداد بازدید:110

مفهوم تبرک

برکت در لغت به معنای رشد و زیادی و ثبوت خیر الهی در چیزی است. فراء که یک نحوی و لغت شناس است برکت در «السلام علیک ایها النبی و رحمة الله و برکاته» را به معنای سعادت دانسته و ابن عباس برکت را به معنای کثرت در هر خیر می‌داند.[1]

در اصطلاح نیز تبرّك یعنی طلب کردن خیر الهی که خداوند در یک شیئ قرار داده است.[2] ابن عثیمین در تعریف «تبرک» می‌نویسد: تبرک به معنای طلب برکت است و برکت به معنای زیاد بودن خیر و پایدار بودن آن است که دو عنصر کثرت و ثبوت در آن وجود دارد.[3]

در مجموع مي­توان گفت: تبرک آن است که فرد موحد در عین توسل به اسباب عادی، از طریق پیامبران و امامان و اولیای الهی و یا آثار بر جای مانده از آنان نيز، خير و فزونی بطلبد.[4]

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۶ تعداد بازدید:301

ترور فتک اغتیالترور فتک اغتیال یکی از موضوعات پرکاربرد در ادبیات گروه های تکفیری، ترور (فتک و اغتیال) است. فتک و اغتیال به معنای مرگ ناگهانی و پنهانی و اعلام نشده می باشد.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۲۷ تعداد بازدید:78

عده ای از مسلمانان به نشانه علاقه خود به انبیاء و اولیاء، فرزندان خود را غلام آن  اولیاء الهی دانسته و نامشان را به عبدالنبی، عبدالرسول، عبدالحسین و... می گذارند. سلفیهای تکفیری نسبت به این نام گذاری حساسیت نشان داده و این کار را خلاف دین و مغایر با بندگی خداوند و شرک می‌دانند!

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۸/۱۴ تعداد بازدید:126

اصل نهی از تشبه به كفار مورد پذیرش مذاهب اسلامی است و کسی در این مساله تردید ندارد. به تحقیق حکمتهایی نیز در این امر مد نظر شارع بوده است. مانند اینکه موجب نشود عقائد فاسد کفار  به مسلمین سرایت نماید. ولی نهی وارد شده، مطلق نیست و ناظر به موارد خاصی است. با این حال این نهی مجوز حرمت نیست. با این حال سلفیان جهادی با مستمسک قرار دادن این نهی به حرمت بسیاری از رفتار مشابهت گونه مسلمین به کفار حکم کرده اند.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۹ تعداد بازدید:98

بزرگان شیعه و اهل سنت جهاد را در معنایی اعم از قتال و غیر آن بکار برده‌اند. بسیاری از بزرگان جهاد را به معنای به کار گیری تمامی توان در جهت رسیدن به اهداف است.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۹/۴ تعداد بازدید:226

تقلیدهمه مذاهب اربعه قائل به تقلید خاص از امام مذهب خود هستند و لذا احناف هیچ‌گاه از احمد حنبل و بقیه ائمه اربعه تقلید نمیکنند و نیز شوافع فقط از محمدبن ادریس شافعی تقلید می‌کنند و مجتهدین آنها تنها در مذهب امام خود اجتهاد می‌کنند. اما وهابیون و سلفی‌های تکفیری این اعتقاد را برنتافته‌اند و تقلید را انکار کرده و قائل به اجتهاد حتی در زمان فعلی شده اند. آنان با تعابیر تندی به تقلید اهل سنت از مذاهب اربعه اعتراض کرده‌اند و حتی آنرا شرک پنداشته‌ و قائل آنرا خارج از اسلام دانسته‌اند.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۷/۳ تعداد بازدید:119

در نگاه انديشمندان اسلامى، تكفير مسلمان، بسيار نكوهش شده است. بسيارى از دانشمندان شيعه، به تحريم تكفير مسلمانان ديگر فتوا داده‏اند؛ از جمله مى‏توان به شيخ صدوق،[1] شيخ حسن صاحب جواهر،[2] مرحوم حكيم،[3] آملى‏[4] و علامه مجلسى اشاره كرد.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۹ تعداد بازدید:145

واژه ی «توحید»، مصدر باب «تفعیل» به معنی یگانه دانستن به کار رفته است. در اسلام دو توحید وجود دارد: نظری و عملی؛ توحید نظری مربوط به عالم شناخت و اندیشه است؛ یعنی خدا را به یگانگی شناختن؛ و توحید عملی یعنی خود را در عمل یگانه و در یک جهت و به یک جهت ساختن.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۵/۲۲ تعداد بازدید:116

سلفیان با کنار گذاشتن حکم عقل، برخلاف عقیده اغلب مذاهب فقهی اهل‌سنت، توحید را منحصر به توحید عبادی کرده و با اخذ به ظواهر عبارات آیات و روایات، برخلاف سیره سلف صالح، زیارت قبور، سفر برای زیارت قبور، نذر، قربانی و اموری از این قبیل را در محدوده عبادت دانسته و اغلب مسلمانان را به همین دلیل کافر قلمداد می‌کنند. آنان در طول تاریخ خود، به ویژه در دوران ظهور محمد بن‌عبدالوهاب نشان دادند که در صورت قدرت‌یابی، احدی از مسلمانان را زنده نخواهند گذاشت، مگر آنکه به تفکر و مذهب فکری آنان درآیند.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۶/۲۵ تعداد بازدید:200

توسل به معنی واسطه قرار دادن نزد خدا برای رسیدن به مقصود می باشد. توسل صورتهای مختلفی دارد. سلفی ها در توسل به ذات، جاه، مقام و حق با مسلمین اختلاف دارند و آن را بدعت و حرام می دانند. و ادعا می کنند که جاه هر شخص فقط به خود او نفع دارد.

ادامه متن ... 
  فرستادن مقاله چاپ مقاله

(1) 2 3 4 »